Kennismaken

Een nieuwe wereld

Na een carrière als bibliotheekadviseur en -manager in de provincies Noord- en Zuid-Holland, ben ik een nieuwe wereld ingestapt.
Al heel lang genietend van muziek, ontstond bij mij de behoefte tot verdieping. Daarom ben ik in 2013 gestart met de studie Muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Een studie die mij een schat aan nieuwe inzichten heeft gebracht.

Na drie en een half jaar hard werken heb ik de bachelor succesvol beëindigd met een scriptie over koorzang in Nederland in de negentiende eeuw. Een scriptie is als een kathedraal die gebouwd wordt, het wordt groter en groter: een geweldige exercitie.
Het onderzoek heeft mij inzicht gegeven in hoe de koorzang in Nederland zich ontwikkeld heeft en welke factoren daarbij van belang waren: bijvoorbeeld hoe belangrijk de volkszang in de negentiende eeuw was en hoeveel aandacht werd besteed aan het zangonderwijs in het lager onderwijs. Zang werd als het ware met de paplepel ingegoten. En natuurlijk de kerkkoren die, vanuit een calvinistische traditie, tijdens de verlichting steeds meer buiten de kerk traden en de mannenkoren (Liedertafels) die grote zangfeesten organiseerden.

Zoals misschien bij velen begon mijn ‘zangcarrière’ op de lagere school in het schoolkoor onder leiding van het hoofd van de school met het harmonium. Zanguitvoeringen met Kerst in de grote (koude) katholieke kerk in Zaandam en in het ziekenhuis of bejaardentehuis. Daarna wel blokfluit en piano leren spelen, maar lange tijd niet gezongen.
Tot er in 1993 in Castricum een kerstprojectkoor startte waarvoor ik me samen met een aantal blokfluitspelers aanmeldde. Dit Toonbeeldkoor kreeg een permanent karakter en ik zong met veel plezier het licht klassieke repertoire en ging een aantal keren met dit koor op reis.
Maar ik wilde toch meer grote klassieke werken zingen, zoals de Matthäus Passion die ik al een aantal jaren in de scratchuitvoeringen in Haarlem en Beverwijk zong. Ik meldde me aan bij de Castricumse Oratorium Vereniging, waar ik vervolgens zes jaar heb gezongen voor ik naar het AGK kwam. Intussen zong ik ook met een kleine groep zangers van oktober tot Tweede Kerstdag onder de naam Carol Singers.

Vanaf januari 2016 ben ik vrijwilliger bij The International Holland Music Sessions.  Deze organisatie organiseert al 28 jaar een Summer Academy en Festival, met als centrum Bergen (NH), voor jonge, zeer getalenteerde musici. Jonge violisten, cellisten en pianisten uit binnen- en buitenland krijgen de mogelijkheid masterclasses te volgen bij gerenommeerde muziekpedagogen en krijgen gedurende zes weken een podium in de vele kerken in Noord-Holland.  Laureaten van het festival spelen het jaar daarna onder andere in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam onder de titel ‘New Masters on Tour’.
Als projectleider educatie coördineer ik masterclasses die door deze musici in het voortgezet onderwijs worden gegeven.

Graag wil ik op deze plaats laten zien en horen waar ik mee bezig ben. Van de concerten met het Amsterdams Gemengd Koor, The International Holland Music Sessions,  van de studie en wat zich zoal aandient.

Antonín Dvořák verruilde in 1892 zijn docentschap aan het Praags conservatorium voor de functie van directeur van het National Conservatory in New York.
Naast het doceren vond hij ook tijd voor het componeren: zijn Symfonie nr. 9 in e-klein heeft hij ‘From the New World’ genoemd.
Onderstaand vindt u het ‘Largo’ uit de Symfonie nr. 9 van A. Dvořák.

Ik wens u veel plezier.