Van Roermond via Koblenz naar de Lahn Radweg.

Na een heerlijk weekje kamperen in Vaals hebben we toch besloten verder te gaan op de fiets. De auto is thuisgebracht en de fietsen staan klaar. De laatste voorbereidingen zijn getroffen: morgen vertrekken we met de trein naar Roermond. Daar pakken we de Rurufer Radweg op. Het plan was bij Koblenz aan de Rijn de Mosel Radweg op te pakken, maar bij nader inzien lijkt de Lahn Radweg ons aantrekkelijker. Het kleine tentje gaat mee. Het wordt mooi weer: we hebben er zin in.

Van Roermond naar Jülich
Nadat we vanmorgen de trein uit Castricum naar  Roermond namen, zaten we om 11.30 uur op de fiets. Heerlijk ontspannen zijn we begonnen aan onze fietstocht richting Koblenz. Eerst een korte kennismaking met Roermond, waar de Munster helaas gesloten was, ( het was maandagochtend, alles moest nog op gang komen), Een gezellige stad te zien aan alle, nog lege terrassen. Al snel zaten we op de route van de Rurufer Radweg. Een mooie kennismaking met de Priorij van St. Odilienburg, waar de basiliek ‘minor’ uit de 12de eeuw stamt. Vervolgens verder op de route: Osbeck, Ratheim, Randerath, Linnich en tenslotte Julich waar we nu op een soort camping staan. Meer camperplaats, maar gelukkig ook een tentenveldje. De eerste dag langs de Rur, met veel onverharde paden, waarop het overigens wel goed fietsen was, bracht geen spectaculaire landschappen, maar wel lekker fietsen in al mooier wordend weer. In totaal vandaag toch alweer 71 km gefietst: genoeg.

Prima onderweg
De eerste nacht in het kleine tentje: het was weer even wennen, helemaal als die tent dichtbij de snelweg staat ( omdat er geen andere camping was) en het verkeer niet van ophouden wist. Kortom een beroerde nacht. Maar toch weer welgemoed op pad. Tot Düren hebben we het Rurufer pad gevolgd, daarna richting Euskirchen getrokken. Een goede keus, wat meer afwisseling, zoals Zülich, een leuk plaatsje. Ook in deze streek zijn campings niet dik gezaaid; daarom in Euskirchen een hotel gezocht en gevonden: hotel Regent, eenvoudig, maar prima slapen en een uitgebreid ontbijt. En ‘s avonds gezellig gegeten bij het Italiaans restaurant Pinnocchio. En zo schieten we al op : na 60 km  vandaag in Bad Breisig aangekomen en kunnen we de tent op een heerlijk plekje neerzetten op camping Rheineck. Het is ontspannen fietsen, af en toe een beetje klimmen, maar dat is geen probleem. Leuk om de Rijn weer te zien. Na een heerlijk ontbijt in Andernach en een vrij korte etappe van 45 km arriveerden we vroeg in de middag in Koblenz. Het was warm dus goed om op tijd te stoppen.

Warme dagen
Het is nu vrijdag en sinds gisteren staan wij op de camping bij Koblenz. Een drukke camping am Deutschen Eck: daar waar de Rijn en de Moezel samenkomen. Het is een prachtige plek, maar voor een kort verblijf. Vannacht hebben we in een ‘ Camping Fass’ geslapen, oftewel een soort bierton als trekkershut. Een warm hol, wel met een goede matras: daar hebben we af en toe wel behoefte aan. Inmiddels is het al dagen mooi weer met temperaturen ver in de twintig. Dus hadden wij vandaag een rustdag. Eerst de tent opgezet in de schaduw, daarna lekker geluierd aan het water. Morgen slaan we nieuwe wegen in: de Lahn Radweg, het gebied waarin veel van de geschiedenis van het huis Oranje-Nassau te vinden is: Nassau, Dillenburg. We zullen zien hoe het fietst in de warmte. Eerst nog een warme nacht in de tent.

Van Nassau naar Diez

Inmiddels alweer aardig op weg op de Lahn Radweg. Een mooie route, goed aangegeven, over het algemeen goede paden, niet altijd eenvoudig. De eerste etappe ging naar Nassau waar we de tent op een wat vreemde camping konden opzetten. Daarna verder langs de Lahn naar Diez. Niet zoveel kilometers gemaakt omdat we ook nog een stukje met de trein hebben overbrugd. Stijgingspercentages van 20% gaan we niet meer uitdagen. Van Laurenburg naar Balduinstein is 7 minuten met de trein, een service van de DB waar we dankbaar (kosteloos) gebruik van hebben gemaakt. De route vervolgd naar Diez: een mooie route, deels onverhard, maar goed te fietsen. Een mooie entree bij Diez waar de burcht hoog boven het dorp uit toornt. Hier heeft het huis van Oranje-Nassau banden mee via de Ottoonse tak van de Nassaus, waartoe ook de Nederlandse koninklijke familie behoort. Het slot Oranienstein is een kasteel van het huis van Oranje Nassau. Redelijk vroeg gestopt in verband met de warmte en op de camping een plekje in de schaduw gezocht. Omdat het stadje Limburg (6 kilometer verderop) de moeite van een bezoekje waard moet zijn, besluiten we een dag op deze camping te blijven.